Siła długowieczności

Siła długowieczności
Siła długowieczności

Miłość do drewna

KOCHAMY DREWNO I W NASZEJ MANUFAKTURZE WYTWARZAMY PRODUKTY DO PIELĘGNACJI DREWNA Z SUROWCÓW ZRÓWNOWAŻONYCH. NATURALNIE PRODUKOWANY NEUTRALNY POD WZGLĘDEM EMISJI CO2. Z MIŁOŚCI DO DREWNA. A OTO TEMATY, KTÓRE NAS PORUSZAJĄ:

Istnieją pytania (takie jak efekt Lindy'ego ), na które intuicyjnie zna odpowiedź każda babcia, ale które często są błędnie zadawane w publicznych dyskusjach, nawet wśród ekspertów. Lub jak mawiał HL Mencken: „ …zawsze istnieje dobrze znane rozwiązanie każdego ludzkiego problemu — schludne, wiarygodne i błędne ”. To miłe, gdy odkrywasz to w innych. Jeszcze przyjemniej, gdy zauważysz to u siebie.

Ale w temacie. Wiele firm, w tym my, poświęca dużo pracy i energii, aby zmniejszyć ślad węglowy swoich produktów, m.in

  • Ulepszenie użytych materiałów (wykonane w 100% z bawełny organicznej, teraz bez parabenów itp.)
  • Zmniejszenie śladu w produkcji (brak szkodliwych chemikaliów, wykonane w 100% z przetworzonego plastiku itp.)
  • Optymalizacja logistyki (np. regionalna, neutralna pod względem emisji CO2)
  • Dostawa do systemów recyklingu (system kaucji, wykonany z tworzywa monomerowego itp.)
  • Rekompensata śladu węglowego w ClimateFairGroup

Wszyscy to wiedzą, jeśli chcemy ocalić planetę, nie może zabraknąć rozwiązań minimalizujących ślad działalności.

A kilka lat temu natknęliśmy się na pytanie, który czynnik najskuteczniej przyczynia się do minimalizacji śladu węglowego. Czy pracujemy głównie na surowcach odnawialnych, czy też opakowanie ma większy wpływ? Jaki wpływ będzie miało, jeśli uczynimy naszą logistykę neutralną pod względem emisji CO2, czy też będziemy musieli położyć większy nacisk na kompensację emisji CO2? Czy są jakieś aspekty, którymi powinniśmy zająć się w pierwszej kolejności, ponieważ obiecują szybszą redukcję?

Gdybyśmy zapytali nasze babcie, od razu udzieliłyby nam właściwej odpowiedzi. Ale nie zapytaliśmy ich o to, więc przyjrzeliśmy się strukturalnie mechanice redukcji śladu. Pytaniem nie było dla nas, czy robimy A, B czy C (zawsze było jasne, że zrobimy wszystko), ale w jakiej kolejności działania są najskuteczniejsze .

Przyjrzeliśmy się bliżej matematycznej mechanice śladu ekologicznego, korzystając z następującego modelu:

W tym momencie nie powinno to być matematyczne, powyższy wzór mówi tylko, że zmiana śladu produktu lub usługi zależy od następujących czynników:

  • Zmiana śladu na początku cyklu życia („początek cyklu życia”) – często określana również jako „ślad produktu” nieco nieprecyzyjnie
  • Zmiana śladu na koniec cyklu życia („End of Lifecycle”) – często nazywana „śladem recyklingu”.
  • Zmiana okresu użytkowania (mierzona w cyklach wymiany na jednostkę rozpatrywanego czasu)
  • pomniejszone o środki kompensacyjne mające na celu zmniejszenie śladu węglowego (np. poprzez projekty kompensacji emisji CO2 lub podobne)

Na razie pominiemy kompensację (jest to niezależne od iloczynu) i umieścimy rozważany czas na nieskończonym horyzoncie, to równanie daje łatwiejszy do zrozumienia obraz:

Aby zmniejszyć ślad, masz trzy śruby dociskowe, sam produkt, recykling i żywotność. Efektywność okresu użytkowania jest często systematycznie niedoceniana. Powyższy wzór daje następujący wynik matematyczny (aby uprościć obliczenia, ustawiliśmy bezwymiarowo footprinty i częstotliwość wymiany na 1, uzyskując w ten sposób całkowity ślad (1+1)*1=2 w stanie początkowym):

  • Zmniejszenie o 10% śladu produktu (np. dzięki wykorzystaniu surowców odnawialnych, mniejszemu zużyciu materiałów, zoptymalizowanym procesom produkcyjnym itp.) zmniejsza całkowity ślad o 5%
  • Zmniejszenie śladu recyklingu (np. poprzez wprowadzenie go do systemu recyklingu, ponowne wykorzystanie materiałów itp.) o 10% zmniejsza również ogólny ślad o 5%
  • Jednak wzrost żywotności o 10% zmniejsza całkowity ślad o pełne 10%

W przypadkach, gdy ślady produktu i recyklingu są mniej więcej równe (a tak jest w przypadku wielu produktów fizycznych), interwencje przedłużające życie są matematycznie dwa razy skuteczniejsze niż modyfikacje lub utylizacja produktu.

Oczywiście nie oznacza to, że nie należy robić tego drugiego (wręcz przeciwnie), ale jasno pokazuje, że z punktu widzenia skuteczności trwałość jest pierwszym wyborem, jeśli chodzi o zmniejszenie śladu.

Ta prosta „prawda matematyczna” ma implikacje dla świata.

Dwa praktyczne przykłady: oczywiście drewniana półka IKEA to świetna rzecz i jestem pewien, że IKEA spędza dużo czasu na optymalizacji powierzchni półki, produkcji, logistyce i utylizacji. Ale o ile bardziej efektywne byłoby, gdyby cała ta energia została najpierw przeznaczona na zwiększenie długości życia? Z drugiej strony Paragonia jest jedną z nielicznych znanych mi firm, która bierze to podejście do serca. Wkładają dużo energii w nakłanianie klientów do naprawiania ich ubrań i to jest bardzo dobry przykład potęgi długowieczności.

Dlaczego wiele firm unika tej drogi? Decydujące wydają się tu dwa powody. Po pierwsze, sprzedajesz mniej swoich produktów, jeśli są one trwalsze. Ponadto większość przepisów prawnych jedynie zachęca (lub wymusza) ulepszenia śladu BoL lub EoL, ale zwykle nie ma wsparcia ze strony rządu ani groźby sankcji za poprawę okresu użytkowania. Oznacza to, że zachęcanie firm koncentruje się na mniej efektywnych obszarach, podczas gdy poprawa długości życia generuje koszty tylko na pierwszym etapie.

Co może zachęcić firmy do korzystania z siły długowieczności ?

W cieszącym się dużym uznaniem badaniu firma doradcza Simon-Kucher & Partners zapytała w 2021 roku ponad 10 000 osób, czy i ile byliby skłonni zapłacić więcej za bardziej zrównoważone produkty. Wynik badania: 34% ankietowanych stwierdziło, że chciałoby zapłacić więcej za zrównoważony rozwój, a średnia akceptowana dopłata wynosiła około 18% od ceny, co może być zachętą dla wielu firm do zwiększania trwałości swoich produktów (badania byłyby 15 % mniejsza sprzedaż z powodu dopłaty dla firmy bez wpływu na sprzedaż). Wśród Generacji Z (która dzisiaj wciąż ma niewielką siłę nabywczą) akceptowana premia wynosi nawet 32%.

W tym samym badaniu zbadano, jakie kryteria klienci postrzegają jako wskaźniki zrównoważonego rozwoju. Ku wielkiemu rozczarowaniu badaczy najważniejszym kryterium jest... prawda: długość życia! Wygląda na to, że nie tylko moja babcia, ale i przeciętny Joe ma dobrego nosa do Mocy Długowieczności.

z powyższego badania

Naukowcy przypisują to „…brakowi dogłębnej wiedzy…”, ale być może klienci są w tym momencie co najmniej tak inteligentni, jak sami badacze.

Jak widzimy problem

Jako firma o długiej tradycji zrównoważonego rozwoju kwestie te są dla nas oczywiście szczególnie ważne. I oczywiście bardzo aktywnie pracujemy po stronie produktowej (np. z Das PNZ-Oil ) oraz cyklicznej (np. farba ścienna bez odpadów ). Ale kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że trwałość jest najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie śladu, my również mieliśmy „moment babci”. W pewnym momencie analizy i dyskusji spojrzeliśmy na naszą ścianę sławy ze starymi reklamami i zdjęciami puszek i co znaleźliśmy na reklamie z lat 80-tych? Hasło „ Długowieczność to najlepsza ochrona środowiska ”! W jakiś sposób w XXI wieku my również musieliśmy przerobić to, co nasi założyciele znali od dawna.

Ale wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju, to po prostu rzeczywistość ekonomiczna, również mają swoją cenę. Z jednej strony, co roku inwestujemy około 10% naszych obrotów w nasze badania nad chemią z surowców odnawialnych (a jeśli wszystko pójdzie dobrze, część tych pieniędzy odzyskujemy z publicznych funduszy na badania). Z drugiej strony surowce, które sprawiają, że powłoka do drewna jest trwalsza, są po prostu droższe niż „zwykłe” surowce. Z reguły można powiedzieć, że 3-4-krotna żywotność – jeśli jest formułowana z surowców odnawialnych – kosztuje około 35% więcej. Mieści się to w zakresie gotowości do zapłaty pokolenia Z, ale wciąż powyżej średniej z powyższego badania. I oczywiście ma to wpływ na cenę produktu, więc nigdy nie będziemy i nie chcemy być najtańsi.

Pracujemy nad tym, aby zrównoważony materiał budowlany, drewno, był trwały (i miejmy nadzieję piękny), ponieważ drewno jest trwałym materiałem tylko wtedy, gdy żyje długo. Robimy to dzisiaj z jasną hierarchią wartości, które ustaliliśmy w naszych zasadach : najpierw jakość i trwałość, a następnie jak najbardziej zrównoważony.

Notatka:

PS: Zdjęcie do tego artykułu to świerk "Alt Tjikko", który jest prawdopodobnie najstarszym drzewem na świecie. Dumny 9500 lat. Położona w Szwecji narodziła się, gdy poziom morza był o 120 metrów niższy niż obecnie.

dr Marcel Pietsch studiował ekonomię i filozofię. Prowadzi firmę rodzinną z certyfikatem B Corp zajmującą się produkcją i cyklem życia zrównoważonych produktów.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl